lørdag den 7. februar 2009

Traditioner og Værdier

Mange muslimske familier stejler ved de mange danske traditioner, som der i den grad holdes i hævd i institutionerne. Sågar i institutioner hvor 80% af børnene er med muslimsk baggrund. Det skaber en barriere mellem institutionen og familien og er med til at gøre det endnu svære for barnet at blive socialiseret.

Det er vigtigt for barnet at det føler en sammenhæng mellem institution og hjem, ellers vil barnet få det svære og vil ofte påtage sig en for- og imod rolle alt efter hvor det befinder sig. små børn er loyale for det de kender, nemlig familien og vil følge den holdning de har til børnehaven og blive aggressive i børnehaven, hvis de føler det er det der gives udtryk for i hjemmet.

Men grundlæggende vil vi det samme pædagoger og muslimer, nemlig det bedste for barnet.

Islamiske værdier bygger på godhed . ( af hvad jeg ved) Jeg tror man kunne nå langt ved at skruge ned for traditionerne og op for værdierne, og finde fælles fodslav overfor børnene. Det er set i de islamiske skoler, hvor forældrene støtter op om skolen og børnene trives i den grad, i det miljø.

Og som service loven siger: § 21 stk.2 Dagtiluddene skal i samarbejde med forældrene give børn omsorg og støtte det enkelte barns tilegnelse og udvikling af sociale og almene færdigheder med henblik på at styrke det enkelte barns alsidige udvikling og selvværd og at bidrage til, at børn får en god og tryg opvækst.

Så hvad er vigtigst, for at barnet føler sig ligeværdig i både det danske samfund og i sin familie, værdierne, de sociale spille regler eller traditionerne, hvordan man går om et juletræ?

Ingen kommentarer:

Send en kommentar